Isnin, 30 April 2012

Mutiara kata untuk renungan bersama

Lidah tajamnya umpama pedang. Sepatah bicara pasti boleh merobek berkeping hati. Dari itu, peliharalah lidah bila berkata-kata agar esok pasti kita juga tidak akan terluka.

8 ulasan:

  1. Tak berani nak komen la, sebab takut lidah yang tajam ni mengguris hati mu.Walau macam mana pun nak kata juga,syabbas kerana berjaya buat blog ni. Kak salwa.

    BalasPadam
  2. Rerama ini lah sdalah satu makhluk ciptaan Allah dari berjuta-juta makluk lain yang tidak terbilang di ciptakannya. Subhanallah. Kita sebagai makhluk yang baharu ni pun akan ada penaamatnhya, jadi lafazlah Ahamdulillah kerana jika kita bersyukur Dia akan tambah nikmatnya, malah ujian yang dim beri pun untuk memertabatkan kita kesatu tahap yang dia kata kita tidak sangka dengan pemberiannya.

    BalasPadam
  3. Sarinah , kak wa dah komen gasmbag rerama kat blog ni, tulisan komen tu pi mana? Bila mu nak komen blog aku pulak, letihnya cakap orang tak balas.

    BalasPadam
  4. Dengan lidah juga macam-macam yang kita boleh nak buat. Maksud kak Ina dengan lidah kita boleh merasa, boleh bertutur dengan sempurna, boleh buat sup kalau lidah lembu tu. Dengan lidah la juga kita boleh mendapat pahala dan dengan lidah juga la kita boleh dicampak ke neraka.Oleh sebab itu,kita hendaklah menjaga lidah kita ni. Kalau la luka terkena mata pedang tu mungkin la boleh sembuh tapi kalau terluka akibat lidah, belum tentu dapat sembuh.
    Tuduh menuduh, fitnah memfitnah, umpat mengumpat adalah dosa besar seumpama dengan membunuh.

    BalasPadam
  5. ya Kak Wa. Sory coz adik akak yang sorg ni sgtlah pemalas nk update blog ni. ikikik pepun tq bebanyak coz sudi komen.

    BalasPadam
  6. Ya Kak na.... lidah mcm2 boleh buat. tpi Rasulullah sgtlah mengharap umatnya memelihara lidah drpd berbicara sesuatu yg lagho. Dengan lidah manusia mampu melakukan berbagai dosa kan? wallahu aklam.

    BalasPadam
  7. Ya betul tu Kak wa. mmg rerama adalah makhluk ciptaan Allah yagsgt unik. Itu sebaglambang kpd kita dlm menginatinya. Manusia juga adalah makhluk yg baharu dn akan musnah bila tiba waktunya kelak. Alhamdulillah! sy sgt bersyukur dengan nikmat kurniaanNya.

    BalasPadam
  8. Antara lidah dan pena, yang mana lebih hebat ?

    BalasPadam